Czym jest zespół Aspergera?

Zespół Aspergera (ZA) jest zaburzeniem neurorozwojowym, co oznacza, że w wybranych obszarach układ nerwowy osoby z ZA (już od bardzo wczesnych etapów rozwoju) działa inaczej niż u większości osób. W związku z tym dziecko może:

– inaczej odbierać otoczenie (osoby z ZA przejawiają często nietypowe reakcje na bodźce zmysłowe np. nadwrażliwość na dźwięki, deficyty uwagi);

– inaczej przetwarzać informacje (np. mieć przekonanie, że wyłącznie ich punkt widzenia jest właściwy, przejawiać trudności z przyjmowaniem innej perspektywy

– inaczej reagować niż rówieśnicy (np. często reagują nieadekwatnie do sytuacji, działają impulsywnie, przejawiają trudności w regulacji emocji)

 

Problemy z jakimi borykają się osoby z zespołem Aspergera najczęściej dotyczą interakcji społecznych, komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz sztywności myślenia i zachowania. Zespół Aspergera wpływa na indywidualną zdolność rozumienia i interpretowania zachowań niewerbalnych, motywacji oraz oczekiwań innych osób. Osoby te często mogą komunikować się z otoczeniem w niekonwencjonalny sposób np. mówiąc bez przerwy, niezależnie od zainteresowania rozmówcy, co tym samym utrudnia nawiązywania i utrzymywania relacji społecznych z ludźmi.

Diagnozę zespołu Aspergera stawia zespół specjalistów: psychiatra, psycholog oraz pedagog specjalny.

Możemy podejrzewać u dziecka zespół Aspergera jeśli:

– ma trudność z dostosowaniem się do zasad obowiązujących w grupie

– unika kontaktu z innymi dziećmi, bawi się samo;

– nie potrafi dostosować swojego zachowania do sytuacji

– wyraża się w osobliwy sposób np. używa terminów naukowych lub wyszukanych zwrotów

– ma zbyt silne reakcje emocjonalne, często wybucha złością w różnych sytuacjach,

– nie lubi zmian, lubi rutynę jeśli chodzi o codzienne aktywności

– ma trudności z koordynacją ruchową

– wykazuje nietypowe reakcje na bodźce zmysłowe np. nadwrażliwość na dźwięki.

Jeśli obserwujesz u swojego dziecka takie zachowania, może to oznaczać, że ma ono zespół Aspergera. Potrzebna będzie wtedy dokładna diagnoza.

 

Szacuje się, że u ok. 70-80% osób z zespołem Aspergera na przestrzeni ich całego życia można zaobserwować symptomy innych zaburzeń psychicznych (jednego lub większej ilości).

Zaburzenie współwystępujące Występowanie na przestrzeni życia*
Zaburzenia zachowania (ogółem)

opozycyjno-buntownicze

50%

16%

Zaburzenia aktywności i uwagi (ADHD) 44%
Zaburzenia lękowe

specyficzne fobie (np. zwierzęta, ciemność)

zaburzenie obsesyjno-kompulsjne

56%

34%

28%

Zaburzenia afektywne (duża depresja) 14%
Tiki 38%
Moczenie mimowolne 16%
Bezsenność w trakcie badania: 36%

 

Leczenie dzieci z zespołem Aspergera skupia się między innymi na treningu komunikacji i umiejętności społecznych pomocna w tym jest Terapia poznawczo behawioralna, która pomaga osobom z zespołem Aspergera w przyswojeniu różnych technik, które mają na celu ograniczenie problemów z zachowaniem np. wybuchów złości, zachowań obsesyjnych. Terapia zakłada rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć i radzenia sobie z napięciem. Koncentruje się zwykle na nauczeniu dziecka identyfikowania problematycznych sytuacji, takich jak obecność w nieznanym miejscu lub wydarzenie towarzyskie.

 

Autor: Katarzyna Dziduch

Ta strona używa ciasteczek (cookies) dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close